Je hebt al je eerste stappen gezet naar een meer duurzame werking, maar weet niet meteen wat je nog meer kan doen? Bij bpost gaven ze ons alvast een hoop tips om je daarbij te helpen. We zetten de belangrijkste even op een rijtje:
1. Bied verschillende leveringsopties aan
Gemiste leveringsmomenten zorgen niet enkel voor frustratie, maar ook voor extra gereden kilometers en dus meer CO2-uitstoot. Zelfs een geslaagde thuislevering heeft een extra CO2-impact. Voorkom dit door verschillende leveringsopties aan te bieden. Zo kiezen je klanten waar ze je pakje kunnen ontvangen: in een afhaalpunt of pakjesautomaat, je eigen fysieke winkel, of als ze dit toch willen: bij hen thuis. Het resultaat? Een tevreden klant die zijn bestelling op tijd ontvangt.
Hier vind je nog een hoop informatie over de verschillende leveringsmethodes.
2. Zet afhaalpunten in de verf
Stimuleer je klanten om te kiezen voor een afhaalpunt of pakjesautomaat in de checkout van je webshop. Vink deze leveringsoptie bijvoorbeeld standaard aan voor je klanten. Maak hen duidelijk dat ze zo de CO2-uitstoot meehelpen reduceren en toon waar ze hun pakje kunnen afhalen in hun buurt. Of maak thuislevering minder aantrekkelijk door een extra kost aan te rekenen.
3. Pak uit met duurzame verpakking
Kies allereerst voor het juiste verpakkingsformaat. Vermijd te grote dozen volgepropt met opvulmateriaal. Hoe kleiner je pakjes, hoe meer we er in een keer kunnen vervoeren en zo besparen we opnieuw CO2. Je klanten en het milieu zullen je dankbaar zijn. Kies recycleerbare of herbruikbare verpakkingen en laat je groene inspanningen zien. Een duurzaamheidskeurmerk op je verpakking zoals op de Fashion Bag geeft je merkbeleving een extra duwtje in de rug.
4. Beperk retours tot een minimum
Een duidelijke productomschrijving, maattabellen, gedetailleerde foto’s, reviews … Hoe tastbaarder je product, hoe kleiner de kans dat het wordt teruggestuurd. Zo beperk je een dubbele CO2-uitstoot tot een minimum. Toch retours over de vloer? Ga dan na bij je klanten wat de reden is zodat je hierop kan inspelen. Klik hier voor extra tips.
5. Denk aan de correcte data voor je reclame
Segmenteer slim en verstuur direct mails enkel naar mensen die écht interesse hebben in wat je te bieden hebt. Dat scheelt meteen in je portkosten. Bpost kan je ook helpen om nieuwe klanten te vinden. Hoe? Dan ontdek je hier.
6. Druk je papieren mailings duurzaam
Ga voor papier met het FSC-label en probeer chloorgebleekt papier te vermijden. Laat je dat daarnaast dubbelzijdig bedrukken? Dan heeft je communicatie een grote impact op je omzet, en een kleine impact op het milieu.
Nog meer informatie, tips en weetjes vind je terug in deze white paper die bpost eerder dit jaar publiceerde.