Home Blog Geen onderdeel van een categorie Tintrio: duurzaamheid voorop, ook al lijkt het niet evident

Het verhaal van Tintrio begon 60 jaar geleden met een schilderbedrijf en een verfwinkel. Drie generaties later is het nog steeds een ferm en ambitieus familiebedrijf: wat eerst Deverfwebshop was, groeide intussen uit tot Tintrio. Het kloppende hart van Tintrio vind je in de Zavelstraat in Stekene. Daar staan de kantoren, meng- en schudmachines, de verzendafdeling én de fysieke winkel.

Door de jaren heen werd duurzaamheid steeds belangrijker. Vandaag kunnen we er niet meer omheen: de zorg voor onze planeet en onze mensen is nu eenmaal een prioriteit geworden. En dat is niet anders bij Tintrio. Ook al lijkt het in de verfsector met dit type product niet evident, toch nemen ze de nodige stappen om te verduurzamen.

De reis naar duurzaamheid

We zijn al even bezig met duurzaamheid en hoe we dat in onze sector kunnen ontwikkelen. In 2021 onderging ons pand een grondige verbouwing, waar duurzaamheid centraal stond. De lancering van onze nieuwe webshop en naam Tintrio was het perfecte momentum om het hele duurzaamheidsaspect een prominente plaats te geven, ook naar onze klanten en de buitenwereld toe”, vertelt Pieter De Witte, zaakvoerder. “We zijn nog maar aan het begin van de reis, maar duurzaam handelen en eco-friendly producten aanbieden, staan nu wel ingeschreven in onze strategie.” En dat vind je terug op verschillende niveaus:

1. Het aanbod:

  • Vanuit de fabrikanten – dat verf geen milieuvriendelijk product is, is al lang niet meer waar. De verffabrikanten werken al jaren aan steeds milieubewustere producten, door bijvoorbeeld duurzamere grondstoffen te gebruiken, biobased verpakkingen te introduceren of zelfs restjes verf te recycleren tot nieuwe verf. Ook oplosmiddelen zijn al lang niet meer standaard in verf. In tegendeel, er zijn nu al veel meer watergedragen verven op de markt.
  • Tweedekansverf – het kan zijn dat we bijvoorbeeld een kleur maakten die we eigenlijk niet hadden moeten maken, eens iets te veel van een bepaalde kleur maakten, of dat we wat te veel inkochten van verf die nu het assortiment verlaat. Al die verf is wel perfect bruikbaar en willen we niet weggooien. Daarom hebben we een categorie in het leven geroepen op onze website waar onze klanten ook die verf terugvinden.

2. De verpakkingen: we kopen bewust tweedehandsdozen aan en proberen zoveel mogelijk de dozen van producten die bij ons geleverd worden opnieuw te gebruiken. Voor heel wat producten hebben we ook dozen van net het juiste formaat, zodat er weinig tot geen plaats over is in de doos. En als we toch opvulmateriaal nodig hebben, gebruiken we Air Sealed zakjes ipv piepschuim chips. We blijven ook zoeken naar duurzamere alternatieven.

3. De verzendingen: we proberen zoveel mogelijk gegroepeerd te verzenden om het aantal transporten te verminderen. We kozen voor bpost en PostNL als bezorgpartners, die ook hard werken aan het verduurzamen van hun vloot en het aanbieden van afhaalpunten. En als een bestelling klaar ligt, leggen we de pakbon gewoon opzij en hergebruiken we die om een volgende pakbon op de achterzijde te printen.

4. De kantoren en het magazijn: in het magazijn rijden we met een 100% elektrische heftruck en leveren we onze gebruikte pallets terug in, zodat ze een 2de, 3de en 4de leven kunnen krijgen. En sinds de verbouwing van ons pand in 2021 hebben we zonnepanelen, waarmee we 10000 kW kunnen genereren, en vangen we maximaal regenwater op op ons terrein.

 

Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je klant

Dat is Pieters antwoord op de vraag of hij een tip heeft voor webshops die ook hún activiteit willen verduurzamen. Zo kan je bijvoorbeeld duidelijk aangeven welke producten in je gamma eco-friendly zijn, eco-cheques als betaalmiddel aanbieden voor die producten en uitleg geven bij de verschillende verzendopties. “Ook hier kunnen we best nog veel groeien. Zo denken we eraan ons eco-friendly gamma nog beter aan te duiden aan de hand van labeltjes. We blijven verder timmeren aan onze reis naar een meer duurzame verfhandel”, aldus Pieter.

Meer weten over Tintrio en hoe zij duurzame (online) handel aanpakken? Je vindt alles hier terug. Dat is meteen nog een tip: geef er aandacht aan op je webshop en tóón dat je er mee