Home Deelnamescriteria

Eco Wednesday – Toelatingscriteria, Proces en disclaimer

Inhoudsopgave

  1. Doelstelling.
  2. Toelatingscriteria.
  3. Proces registratie Thedays.be.
  4. Juridische Disclaimer.
  5. Hoe herken je greenwashing? (bron: website FOD economie).
  6. Alternatief: Local Day.

Doelstelling

Eco Wednesday is een initiatief van Becom met als doel webshops die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen in de kijker te zetten. We willen bedrijven en consumenten inspireren om duurzamere keuzes te maken en het bewustzijn rond een duurzamere e-commerce vergroten. Dit platform biedt webshops die aantoonbaar duurzamer handelen de kans om hun inspanningen te tonen en hun aanbod te promoten.

Toelatingscriteria

Om deel te nemen aan Eco Wednesday moet je als webshop je op een aantoonbare manier inzetten op duurzaamheid. Dit kan onder andere betrekking hebben op:

  • Productaanbod: Het verkopen van producten of diensten die aantoonbaar duurzamer zijn. Becom baseert zich in hoofdzaak op de lijst van producten goedgekeurd voor ecocheques (myecocheques.be) of op erkende en goedgekeurde ecolabels.
  • Verpakkingen: Gebruik van recycleerbare, composteerbare of herbruikbare verpakkingen.
  • Logistiek: Duurzamere leveropties, zoals last mile met fiets of elektrische bestelwagens, afhaalpunten of minimale verpakking.
  • Energieverbruik: Gebruik van hernieuwbare energie voor kantoren, magazijnen of datacenters.
  • Bedrijfsvoering: Initiatieven rond circulaire economie, hergebruik van materialen, duurzame partnerschappen, enz.

Indien je inspanning op duurzaamheid niet duidelijk blijkt uit de webshop, wordt een e-mail verstuurd met de vraag om bewijs of verdere uitleg te geven over de genomen maatregelen. Indien de webshop dit niet kan aantonen, wordt deze niet toegelaten tot Eco Wednesday.

Webshops waarvan extra verduidelijking werd gevraagd, moeten op hun profiel op ecowednesday.be vermelden welke maatregelen zij nemen om duurzamer te handelen.

Daarnaast kan Becom webshops zonder opgave van reden verwijderen van het platform indien er twijfel of misbruik ontstaat.

Proces registratie Thedays.be

Stappenplan voor deelname aan The Days (Eco Wednesday)

Stap 1: Registratie en betaling

1) Registratie voor nieuwe webshops op TheDays.be

Als je als nieuwe webshop (die nog niet eerder heeft deelgenomen aan The Days) wilt deelnemen, volg je deze stappen:

  1. Registratie
    Ga naar thedays.be en registreer je als deelnemer.
  2. Kies een event
    Selecteer de dag (event) waarvoor je je wilt inschrijven, bijvoorbeeld Eco Wednesday of Local Day. Zodra je je keuze hebt gemaakt, wordt de dag toegevoegd aan je winkelmandje.
  3. Ga naar winkelmandje
    om je checkout af te ronden.
  4. Ga naar de checkout
    Om je registratie af te ronden (voor leden & partners) of om te betalen (voor niet leden).

 

2) Registratie voor bestaande webshops

Ben je al geregistreerd op TheDays.be en/of heb je eerder deelgenomen aan een editie van The Days? Dan hoef je je niet opnieuw te registreren.

  1. Inloggen op je profiel
    Log in op je bestaande profiel op TheDays.be.
    Ken je je wachtwoord niet meer? Klik dan op ‘vergeet wachtwoord’ om je wachtwoord te resetten.
  2. Selecteer een nieuwe dag
    Via jouw dashboard kun je eenvoudig een nieuwe dag (event) kiezen waaraan je wilt deelnemen, zoals Eco Wednesday
  3. Voeg het event toe aan je winkelmand
    Zodra je een dag hebt geselecteerd, wordt deze toegevoegd aan je winkelmandje.
  4. Ga naar je winkelmandje
    Om je checkout af te ronden
  5. Ga naar de checkout
    Volg het standaard checkoutproces, waarbij je je gegevens bevestigt of aanvult en de betaling (niet leden) of vrijstelling (leden Becom & partners) kiest.

3) Basisgegevens en betaling

Tijdens het registratieproces word je gevraagd om je basisgegevens in te vullen, zoals je algemene handelareninfo. Deze gegevens maken ook deel uit van je online profiel.
– Voor meer informatie over de verwerking van je persoonsgegevens verwijzen we je naar onze privacy policy. –

Je kunt daarnaast aangeven of je:

  • Lid bent van Becom
  • Klant bent bij een deelnemende partner van Eco Wednesday
  • Op de hoogte wilt blijven van Becom of de partners

Betaling of vrijstelling

  • Lid van Becom of partner: Als je lid bent van Becom of lid van een deelnemende partner, wordt de deelname automatisch gratis.
  • Niet lid: Als je geen lid bent, bedraagt de deelnamekost €99 (excl. btw).

Stap 2: Vervollediging van het profiel

Een deel van je profiel (de algemene info van de handelaar) is al ingevuld bij de registratie.
Na bevestiging vragen we om dit profiel verder aan te vullen met:

  • Informatie over jouw acties/aanbiedingen
  • (Optioneel) Informatie over producten/import
  • Een duidelijk logo
  • Een omschrijving van je webshop met specifieke aandacht over de duurzame handelingen waar je als webshop mee bezig bent
  • Een promotieaanbieding voor Eco Wednesday met de link naar duurzaamheid
  • Productfoto’s
  • Een aangevulde website-link
  • (Indien van toepassing) De locatie van een fysieke winkel

Webshops ontvangen reminders indien hun profiel niet volledig is. Als het profiel op de dag van het event niet in orde is, wordt de webshop verwijderd van de site.

Vanaf 20 maart 2025 kunnen webshops inloggen op thedays.be en controleren of hun profiel volledig en correct is.

Een volledige en correcte profielinvulling is vereist om daadwerkelijk mee te doen.

Stap 3: Controle door Becom

Na inschrijving en het kiezen van een event, voert Becom een controle uit op de registratie. Becom beslist autonoom of de webshop mag deelnemen aan Eco Wednesday.
Deze beslissing kan genomen worden zonder voorafgaande communicatie.

Webshops die worden goedgekeurd, ontvangen automatisch een bevestigingsmail.
Na ontvangst van deze bevestiging moet het profiel vervolledigd worden voor 14 mei 2025 (start Eco Wednesday) zoals beschreven in stap 2.

Mocht blijken dat na controle de deelnemende webshop niet voldoet aan de toelatingscriteria, waardoor de webshop niet kan deelnemen aan Eco Wednesday,  dan zal deze webshop gecrediteerd worden.

Juridische Disclaimer

Becom faciliteert Eco Wednesday als platform om webshops die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen te ondersteunen en te promoten. Wij distantiëren ons echter van de claims die webshops maken over hun duurzaamheid. De claims en/of omschrijvingen gedaan door de webshop zijn volledig voor rekening van de webshop zelf. De webshop kan onder geen beding Becom aansprakelijk stellen voor eventuele foutieve verwoording, beweringen die fout of misleidend zijn of die niet geverifieerd kunnen worden. In dat geval is er sprake van greenwashing in hoofde van de webshop, wat een vorm van oneerlijke handelspraktijken is en daarom verboden in België!

Wil je meer weten over milieuclaims of greenwashing? Consulteer de guidelines van de FOD Economie hier.

Het aanvaarden door Becom van de webshop op Eco Wednesday betekent niet dat Becom heeft kunnen verifiëren of de webshop zich al dan niet schuldig maakt aan het stellen van milieuclaims of greenwashing. Becom aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid hierin.

Daarenboven, indien we het vermoeden hebben of indien blijkt dat een webshop ten onrechte beweert duurzaam te handelen, zal Becom deze verwijderen van het platform, zonder dat de webshop hiervoor enige vorm van schadevergoeding kan eisen van Becom.

Daarnaast, indien een webshop onterecht claimt partner te zijn van Becom of van de door ons ondersteunde Eco Wednesday-partners, heeft Becom het recht om een factuur van €99 excl. btw in rekening te brengen voor deelname aan Eco Wednesday.

Hoe herken je greenwashing? (bron: website FOD Economie)

  • Er wordt een natuurlijk ingrediënt aangeprezen zoals azijn, citroen, of zoete amandel terwijl dat slechts in beperkte mate aanwezig is.
  • Je ziet vage of dubbelzinnige woorden en termen, die niet duidelijk worden gedefinieerd in de boodschap, zoals “puur natuur”, “niet vervuilend”, “goed voor de planeet”, “ecologisch”, “natuurvriendelijk”, “duurzaam”, “beschermt het milieu”, enz.
  • Er worden misleidende beelden gebruikt zoals afbeeldingen, kleuren, tekens, logo’s en symbolen die een verkeerde indruk wekken. Bijvoorbeeld een symbool of kleur die duidelijk de natuur oproept op de verpakking van een huishoudelijk product, dat in feite geen of slechts een minimaal positief effect heeft op het milieu.
  • Op het product prijkt een milieulabel. Het ziet eruit als een officieel label dat gecertificeerd is door een bevoegde en onafhankelijke instantie terwijl de producent het zelf heeft gemaakt.
  • Een irrelevante actie wordt in de kijker gezet: een milieuvriendelijke actie die het bedrijf heeft ondernomen wordt bewierookt, maar die heeft niets te maken met het product waarvoor reclame wordt gemaakt.
  • De informatie is ongeloofwaardig: er moet een alarmbelletje afgaan als een onderneming een ecologisch argument gebruikt om een product te promoten dat schadelijk is voor de gezondheid. Reclame voor tabak mag bijvoorbeeld nooit een milieuvoordeel aanhalen aangezien voor de tabaksteelt veel water nodig is, giftige chemicaliën gebruikt worden en ontbossing in de hand wordt gewerkt.
  • Er is onvoldoende of ontbrekende informatie over het milieuvoordeel: als er bijvoorbeeld wordt aangegeven dat er “100 % gerecycleerd materiaal” wordt gebruikt , dan moet duidelijk zijn of dat gaat over de verpakking, het volledige product of een bepaalde stof. Geeft een producent aan dat zijn wasmachine bijvoorbeeld 30 % minder energie verbruikt, dan moet worden verduidelijkt dat die energiebesparing alleen van toepassing is als het eco-programma wordt gebruikt.

Alternatief: Local Day

Webshops die niet voldoen aan de toelatingscriteria van Eco Wednesday kunnen deelnemen aan Local Day op Black Friday (datum in te vullen). Dit initiatief richt zich op lokale ondernemers en stimuleert aankopen bij Belgische webshops.

Dit draaiboek wordt regelmatig geüpdatet. Voor vragen of aanvullingen, contacteer Becom.

info@becom.digital